søndag 25. april 2010

Bruk av blogg

Jeg har dett skoleåret brukt blogg i tre klasser, norsk på påbygningsåret, norsk på vg 2 studiespesialiserende og religion på vg 3. Da jeg startet i høst hadde jeg ingen detaljert plan, men har gjennom året gitt ulike typer oppgaver. Jeg har hatt godt samarbeid med kolleger som har brukt bloggen, enten i de samme klassene jeg har brukt den i eller i parallellklasser. Nedenfor har jeg prøvd å samle litt om formålet med bruk av blogg, noen oppgaver jeg har gitt og noen tanker om videre bruk.

Formål/hvorfor bruke blogg
  • øker digitale ferdigheter
  • en virkelighetsnær sjanger som mange elever kjenner
  • kan i seg selv virke motiverende å skrive noe som formidles på denne måten
  • eleven kan gi bloggen sin en personlig utforming
  • tekster kan samles på ett sted, en dokumentasjon
  • stor mulighet for å presentere sammensatte tekster
  • en sjanger som innbyr til å reflektere over egen læring, undervisning og tema som blir tatt opp
  • et sted der elevene har mulighet til å skrive spontant
  • mulighet for tverrfaglighet hvis bloggen brukes i flere fag
  • lære om bruk av kilder, herunder også bruk av bilder, hvilke rettigheter som gjelder


Oppgaver i norsk på påbygg dette året:
  • forventninger til skoleåret
  • refleksjoner etter forfatterbesøk
  • refleksjoner over hvordan elevene lærer best (læringsstrategier)
  • refleksjoner etter arbeid med en gruppeoppgave
  • valg av fordypningsoppgave i norsk, rapport underveis i arbeidet
  • og refleksjonstekst etter gjennomføring
  • hvilken aktualitet har Ibsens Et dukkehjem i dag?
  • tekst om eksamen og russefeiring på dialekt for å trene på dialekttrekk og litt enkel
  • refleksjon rundt russefeiring og eksamen

Oppgaver i religion
  • er fotball religion?
  • er religion "opium for folket"?
  • refleksjoner etter besøk av en buddhist
  • rapport fra ekskursjon til den katolske kirka i Stavanger
  • er kjønnsroller medfødt eller tillært?
  • refleksjoner over arbeidsmåter i faget

Noen refleksjoner etter å ha brukt blogg i nesten ett skoleår

Veien har blitt til mens vi (min gode kollega Astrid og jeg) har gått. Det er ikke noe sesam-sesam som automatisk gjør alle motivert for å skrive, men noen opplever det motiverende å bruke denne sjangeren. Vi mener at bloggsjangeren gjør at vi lettere kan oppfylle læreplanens mål om digitale ferdigheter (både som en av de fire ferdighetene og spesielt i norskfaget) og at bruk av blogg er en meningsfull måte å bruke pc-en på i klasserommet. Det er teknisk sett svært enkelt å opprette og bruke blogg. Ingen har hatt problemer med dette. Vi har presisert at det skal være en skoleblogg der eleven skriver tekster som er relatert til skolefag og læring. I tillegg fungerer bloggen som en fin dokumentasjon på året som har gått -


Plan for bruk av blogg videre:
  • en mer strukturert plan ut fra ulike temaer i norsk- og religionsfaget
  • mer fokus på tverrfaglighet
  • gjøre det tydelig for elevene hvordan bloggen tenkes brukt i forhold til formell og uformell vurdering
  • bruke bloggen mer til egenvurdering
  • bloggen kan brukes mer til at elevene reflekterer over egne læringsstrategier i ulike fag
  • bruke bloggen mer til å presentere sammensatte tekster