søndag 25. april 2010

Bruk av blogg

Jeg har dett skoleåret brukt blogg i tre klasser, norsk på påbygningsåret, norsk på vg 2 studiespesialiserende og religion på vg 3. Da jeg startet i høst hadde jeg ingen detaljert plan, men har gjennom året gitt ulike typer oppgaver. Jeg har hatt godt samarbeid med kolleger som har brukt bloggen, enten i de samme klassene jeg har brukt den i eller i parallellklasser. Nedenfor har jeg prøvd å samle litt om formålet med bruk av blogg, noen oppgaver jeg har gitt og noen tanker om videre bruk.

Formål/hvorfor bruke blogg
  • øker digitale ferdigheter
  • en virkelighetsnær sjanger som mange elever kjenner
  • kan i seg selv virke motiverende å skrive noe som formidles på denne måten
  • eleven kan gi bloggen sin en personlig utforming
  • tekster kan samles på ett sted, en dokumentasjon
  • stor mulighet for å presentere sammensatte tekster
  • en sjanger som innbyr til å reflektere over egen læring, undervisning og tema som blir tatt opp
  • et sted der elevene har mulighet til å skrive spontant
  • mulighet for tverrfaglighet hvis bloggen brukes i flere fag
  • lære om bruk av kilder, herunder også bruk av bilder, hvilke rettigheter som gjelder


Oppgaver i norsk på påbygg dette året:
  • forventninger til skoleåret
  • refleksjoner etter forfatterbesøk
  • refleksjoner over hvordan elevene lærer best (læringsstrategier)
  • refleksjoner etter arbeid med en gruppeoppgave
  • valg av fordypningsoppgave i norsk, rapport underveis i arbeidet
  • og refleksjonstekst etter gjennomføring
  • hvilken aktualitet har Ibsens Et dukkehjem i dag?
  • tekst om eksamen og russefeiring på dialekt for å trene på dialekttrekk og litt enkel
  • refleksjon rundt russefeiring og eksamen

Oppgaver i religion
  • er fotball religion?
  • er religion "opium for folket"?
  • refleksjoner etter besøk av en buddhist
  • rapport fra ekskursjon til den katolske kirka i Stavanger
  • er kjønnsroller medfødt eller tillært?
  • refleksjoner over arbeidsmåter i faget

Noen refleksjoner etter å ha brukt blogg i nesten ett skoleår

Veien har blitt til mens vi (min gode kollega Astrid og jeg) har gått. Det er ikke noe sesam-sesam som automatisk gjør alle motivert for å skrive, men noen opplever det motiverende å bruke denne sjangeren. Vi mener at bloggsjangeren gjør at vi lettere kan oppfylle læreplanens mål om digitale ferdigheter (både som en av de fire ferdighetene og spesielt i norskfaget) og at bruk av blogg er en meningsfull måte å bruke pc-en på i klasserommet. Det er teknisk sett svært enkelt å opprette og bruke blogg. Ingen har hatt problemer med dette. Vi har presisert at det skal være en skoleblogg der eleven skriver tekster som er relatert til skolefag og læring. I tillegg fungerer bloggen som en fin dokumentasjon på året som har gått -


Plan for bruk av blogg videre:
  • en mer strukturert plan ut fra ulike temaer i norsk- og religionsfaget
  • mer fokus på tverrfaglighet
  • gjøre det tydelig for elevene hvordan bloggen tenkes brukt i forhold til formell og uformell vurdering
  • bruke bloggen mer til egenvurdering
  • bloggen kan brukes mer til at elevene reflekterer over egne læringsstrategier i ulike fag
  • bruke bloggen mer til å presentere sammensatte tekster

1 kommentar:

  1. Interessant, jeg vil også gå videre med blogg neste år for alle elevene mine. Jeg har ettersom jeg overtok en klasse på Vg2 til jul og ellers hatt et litt uryddig år med noe permisjon osv., ikke brukt det like mye som jeg gjerne ville. Men neste år derimot.....

    SvarSlett